Hernieuwbare diesel voor machines CSC Sport |
|
|
|
 |
| 62 sec |
CSC Sport heeft weer een stap gezet richting verduurzaming. De brandstof voor het machinepark bestaat sinds een aantal maanden uit hernieuwbare diesel (HVO100). Deze brandstof zorgt volgens de leverancier Neste MY tot wel 90 procent minder CO2-uitstoot per liter in vergelijking met fossiele diesel.
Sinds twee weken beschikt CSC Sport ook over een eigen HVO100-tank. Daarvoor werd gebruik gemaakt van een mobiele leentank. 'We hebben dit allemaal gedaan in het kader van de verduurzaming', vertelt werkvoorbereider en planner Rolf de Jong. Voor CSC Sport levert deze overstap financieel nog niet direct iets op. Sterker nog, de hernieuwbare diesel is per liter 60 cent duurder dan reguliere diesel. De Jong: 'Uiteindelijk hopen wij deze investering terug te verdienen, doordat we bij aanbestedingen beter zullen scoren op het gebied van duurzaamheid.'
Elektrisch wagenpark
De overstap naar deze diesel, die van honderd procent hernieuwbare grondstoffen gemaakt wordt, geldt alleen voor het machinepark. Voor het wagenpark kiest CSC Sport voor elektrische wagens. Er rijden er al vier rond en er zijn er drie in bestelling. De Jong: 'Voor machines was de overstap naar elektrische exemplaren lastiger. Ze zijn beperkt leverbaar en de accu's gaan nog te kort mee. Tussentijds opladen is vaak geen optie, omdat veel sportclubs nog niet beschikken over laadpalen. Wij proberen verenigingen, gebruikers en opdrachtgevers daar wel meer bewust van te maken. We hebben iedereen nodig om de transitie te versnellen.'
Nonfill-velden
Naast deze stap naar verduurzaming, werkt CSC Sport aan nieuwe typen kunstgrassen die minder belastend zullen zijn. Het gaat dan vooral om nonfill-velden. Tijdens de komende Nationale Sport Vakbeurs kunnen bezoekers hierover informatie krijgen in het innovatielab van CSC Sport. De Jong: 'Dit is een kleine greep uit de initiatieven die lopen. Wij zetten ons samen met Ten Cate en Greenfields in om nog meer stappen te maken op het gebied van verduurzaming.'
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|